Orjen i Montenegro

På fjelltur i Orjen ved Herceg Novi

Montenegros Herceg Novi er mer enn strender og småbyliv. Det er området der du kan dra på fjelltur i Orjen og legge på svøm ved stranda 20 minutter senere. Jeg dro på tur i fjellene bak byen og fikk møte flere lokale mennesker på min vei.

Herceg Novi er en by og en kommune som strekker seg langs sjøen og langt oppover i fjellene Orjen. Her var jeg på vandring med turentusiasten Zeljko, som tok meg med til steder av historisk viktig betydning i området.

Til fjells i en Lada

Vi legger i vei en tidlig fredag morgen i Zeljkos Lada. – Det er den beste bilen å kjøre i terreng med, får jeg vite gjennom tolken min, Dalibor. De prater sammen på et språk jeg ikke forstår, der vi humper i vei på ulendt terreng, stadig høyere oppover i fjellsiden.

– Her hilser vi på alle i landsbyene vi passerer, sier han, og tuter med bilfløyta til en dame som jobber i åkeren vi passerer

Underveis viser han meg hvor slaget i 1687 sto, da det ottomanske riket ble overvunnet, før vi kommer til den helt spesielle steinbyen Zlijebi. Der blir jeg vist St. Nicholas kirken, som ligger nydelig til med flott utsikt over kysten. Hit kan man også gå fra byen Herceg Novi, og turen tar i alt 2 timer.

Steinbyen Zlijebi

Zikimic i Zlijebi Orjen, Montenegro

– Kom inn, vil du ha en rakija? spør Zikimic, en lokal aktør som har åpnet et serveringssted i denne helt spesielle lille byen.

Jeg titter på klokka, den er 08:14 om morgenen. Og vi har ennå ikke begynt å gå tur i fjellet … Jeg ser på mannfolka rundt meg, og tenker for meg selv: Ja, ja, det er jo bare å la det stå til!

–  Ja, takk, svarer jeg høflig, og legger til : – En liten skvett bare. Glasset jeg får servert, er så klart fullt. Men jeg takker nok en gang høflig, og nipper litt for syns skyld. Det smaker av urter og det er ikke alt for sterkt mot ganen.

Jeg lar likevel resten av glasset stå nesten like full (høfligheten viker fort så tidlig på morgenen) og følger etter mannfolka rundt i byen, som er godt vedlikeholdt. Zikimic viser vei. Han er kunster og er ikke fremmed for å spille og synge en trall heller. Det blir et fint møte i en landsby jeg ikke har sett maken til.

Zlijebi er en landsby i Orjen som er laget med en helt spesiell flat stein

På fjelltur i Orjen

Etter omvisning i denne lille landsbyen, kjører vi videre langt vi kan komme. Vi skal helt til endes for turstien Zeljko har brukt hver eneste helg i 2010 – 2012 å lage, sammen med frivillige.

Turen går oppover steingrunn og innover en skogssti får vi kommer til det han kaller «en liten hytte». Stedet er i stedet et stort, rødt hus med soveplasser, terrasse og matservering, og et godt utgangspunkt for turer i fjellet.

Vi blir umiddelbart invitert inn på et måltid. Vi har knapt begynt vær tur i fjellet, men allerede er det mat på bordet.

Vladimir Soc jobber ved turisthytta Vratlo i Orjen

Gjestfrie Montenegro

Dette er Montenegro: Vi inviteres på mat, alle vil vi skal ha det godt og for guds skyld aldri gå fra bordet sultne.

Gjestfriheten skinner gjennom alle steder jeg reiser rundt og møter lokale. Vi snakker kanskje ikke samme språk, men alle vil meg vel og at jeg skal ha det bra.

Det ble ikke lange fotturen i fjellet denne dagen. Det var for mange mennesker å møte, for mange merkesteder å besøke. Men hit drar jeg gjerne igjen, en senere gang.

Her finnes mange godt merkede turstier som denne vi gikk – og så var det ufattelig deilig å kaste seg ut i havet vel tilbake i Herceg Novi etterpå.

Les også: Vinsmaking i Montenegro

Første gang publisert 29.04.2018. Jeg var invitert på guidet tur i fjellet av turistkontoret i Herceg Novi.

Denne nettsiden benytter cookies. Ved å fortsette å bruke denne siden, aksepterer du bruken av cookies.

error: Content is protected !!